Terdapat sejenis penyakit yang ganjil yakni mulut terasa pahit. Tanda-tandanya terkena sakit, hilang selera makan dan susut berat badan. Jika anda mengalami penyakit ini, ubatlah dengan menggunakan asam keping gelugur.

Cara-caranya:

Ambil lima keeping asam gelugur dan rebus hingga mendidih. Masukkan sedikit garam ke dalam masakan.Bila sudah panas suam, berkumur-kumurlah dan minum. Insya-Allah pahit mulut anda akan berunsur hilang.


Alhamdulillah, kenduri walimatulurus binti saya mustaid kesemuanya. Sehingga ini kali ketiga kami membuat kenduri kesyukuran kerana perkahwinan. Kenduri walimatulurus Nur Hydayati (15 Mei 2010)telah selamat berlangsung dengan sederhana tetapi meriah. Kami mengadakan kenduri kali ini berkembar dengan kenduri arwah emak Mek Mas, yang telah masuk 40 hari lebih sedikit dan kenduri arwah Muhammad Afif yang telah masuk 6 bulan lebih (21 Oktober 2009). Sebab itulah mud majlis kali ini tabularasa dan melankolik.

Pada setahun setengah yang lalu, kami kenduri juga. Kenduri untuk Nur Hazwani. Selepas Aidil Adha. Selepas majlis, si anak mendapat tawaran untuk melanjutkan pengajian peringkat serjana muda di UTHM, Batu Pahat. Sekarang sudah pun mendapat cahaya mata pertama (Muhammad Farhan Haziq). Kak Long Nur Harliana telah setahun setengah mendapat cahaya mata pertama selepas dua kematian sebelumnya. Inilah pengaturcaraan yang maha Esa. Muhammad Ammar telah pun boleh berlari dan telah menampakkan kepintarannya.

Menghabiskan masa perkhidmatan selama 2 tahun lebih ini, aku akan melangkah dengan penuh yakin. Akan dihiasi banyak lagi program-program untuk sekolah dan masjid dengan kreatif ICT. Akan digabung jalin masjid dan sekolah, politik A dan politik B demi mencari kedamaian abadi, di dalam sebuah negara berdaulah Malaysia kini.


Persiapan membuat asyura


Buat asyura nii, penat aja. Makannya tidak


Ayah Long tu tak sihat mana. Biar Mak Long temankan

Sembahyang wajib lima waktu sehari disyariatkan oleh Allah sejak peristiwa Israq Mikraj nabi. Amalannya memberi kebaikan kepada setiap aspek kehidupan dunia dan akhirat,

Dalam aspek mendisiplinkan diri. sembahyang telah mengariskan jadual waktu yang paling sempurna dalam penghidupan manusia. Dimulai dengan bangun awal pagi dan membersihkan diri untuk sembahyang Subuh di masjid, menuju ke tempat kerja dan selepas rehat berkerja bersembahyang dan meneruskan pula kerja sehingga waktu Asar. Pulang ke rumah boleh beriadah dan hidupkan amalan ziarah. Malam pula menuju ke masjid atau ke pusat-pusat pengajian ilmu agama. Jam 09.00, rehat malam untuk bersama keluarga sebelum tidur awal untuk bangun malam atau pagi untuk hari berikutnya.

Cubalah patuhi jadual waktu muslimin. Mengikutnya sehari dua tidak memadai. Dengan mengamalkannya secara routing akan membuka jalan untuk mempelajari segala perkara berkaitan agama. Kita juga berpeluang memuhasabah diri dan mengikut adat dan tertib agama yng luhur untuk menjadi panduan dalam penghidupan.

Kalau kita berjaya mengikut jadual yang diatur Allah Taala ini, barulah kita dapat mencecap kemanisan dalam ibadan dan dapat membenteng diri dengan disiplin yang utuh untuk pengawalan diri dari setiap aspek bala atau ujian yang dihadapi.

Insha Allah bersama membangunkan Islam.

GEJALA PANAS PERUT

Gejala panas perut ialah satu gejala dimana perut terasa panas, kembung, pedih yang merayap di seluruh perut dan dada, sosong dan akan menjalar ke lengan kiri yang menyebabkan rasa kebas di hujung jari sahaja. Keadaan ini diikuti rasa mual, loya dan hendak muntah tetapi tidak muntah. Ada masanya sakit akan naik ke pangkal tengkok sebelah belakang. Gejala ini juga dikenali sebagai uluran angin.
Jika kita ke hospital, pemeriksaan klinikal tentang gejala ini akan memberi tumpuan kepada 'ECG', tekanan darah, ujian darah atau 'bload anylis'. Jika semua ujian ini tidak menunjukkan sebarang petanda bahaya, pemeriksaan seterusnya akan dibuat ke atas perut (usus besar) dan pundi-pundi hempedu.
Pemeriksaan usus besar atau 'scop' ialah dengan cara memasukkan seutas wayer bersepit, bercemera dan lampu dihujungnya. Sebelumnya pesakit disuruh berpuasa untuk mengosongkan perut. Data-data dirakam menggunakan cemera apabila lampu disuluh di dalam perut. Sebarang tanda-tanda yang disyaki akan disepit untuk dikeluarkan cebisan untuk kajian seterusnya.
Pemeriksaan pundi-pundi hempedu pula boleh dibuat menggunakan alat 'ultra-sound'. Pemeriksaan ini akan mengesan batu-batu yang terdapat dalam hempedu, sama kaedahnya seperti mengesan janin dalam kandungan.
APA YANG BIASA BERLAKU
Biasanya, gejala panas perut berpunca daripada masalah lapisan dinding usus besar yang haus atau radang. Keadaan ini berlaku kerana proses pengeluaran asid oleh hempedu yang tidak seimbang dengan jumlah makanan dalam perut. Puncanya mungkin kerana jadual makan yang tidak teratur atau terdapat batu dalam pundi-pundi hempedu. Jadual makan yang tidak teratur akan menyebabkan lebihan asid dalam perut, manakala jika terdapat batu dalam hempedu boleh menyebabkan kandungan asid berlebihan dan asid menjadi semakin tajam. Kedua faktur ini ditambah dengan masalah 'streach', boleh menyebabkan gejala panas perut yang lebih keronik.

Tulisan berikutnya akan menyusul

Sains politik Islam ialah ilmu tatacara pemerentahan yang menyeluruh dan syumur. Politik Islam mengajar cara untuk mentadbir manusia dan alam milik Allah s.w.t. dengan cara yang digariskan oleh Al-Quran dan Al-Hadith serta ijtihad yang dibenarkan oleh Islam (bersesuai dengan fitrah atau sifat semula jadi manusia). Politik Islam, seperti aspek-aspek hidup yang lain tidak terpisah daripada syariah Islam kerana tidak ada perkara yang terkecuali daripada syariat Allah, walau pun benda atau perkara sebesar atom atau zarah. Syariat atau undang-undang Islam mengariskan semua perkara dibawah hukum samaada halal, haram, sunah, makhruf dan mubah. Dengan kata lain, penipuan dalam politik ada hukumnya. Bagitu juga pemilikan kekayaan dalam politik masih ditadbir oleh hukum fikah Islam dan seterusnya tentang perkara-perkara lain yang besar atau kecil.

Sains politik tajaan barat pula satu strategi atau helah yang membenarkan matlamat menghalalkan cara (Machiavelli). Dalam politik barat, apa saja boleh dilakukan jika difikirkan boleh mendatangkan keuntungan kepada individu atau kumpulan tertentu. Dalam kontek ini, dari aspek politik, penipuan tidak salah walaupun pada moralnya tidak baik. Membunuh itu kejam, tetapi mengikut politik barat, pembunuhan dibenarkan untuk menyelamat kepentingan politik mereka.

Daripada beberapa andaian di atas, didapati politik Islam adalah cara hidup Islam yang menyeluruh. Dalam berpolitik hukum Islam menggariskan batasan dosa dan pahala. Manakala politik barat, sama juga dengan perkara-perkara lain, adalah perkara yang terpisah dan tidak ada kaitan dengan agama. Urusan agama ialah tanggung jawab padri dan diamalkan di gereja-gereja sahaja. Malah hubungan individu dengan tuhannya boleh diwakilkan kepada padri untuk pengampunan. Semua umat yahudi dan kristian adalah bersih daripada dosa kerana Jesus telah mengorbankan dirinya di palang salib untuk menyelamat seluruh umatnya. Inilah dikatakan "sekularisme".

Di Malaysia, sebuah negara Islam yang mengamalkan mazhab Ahli Sunnah Wal-Jemaah, Islam adalah menjadi teras (Uluhiah dan Rububiyah) dalam sistem pemerentahan. Syariah Islam mestilah menaungi dan diaplikasikan dalam setiap aspek kehidupan seperti bidang sosial, politik, ekonomi dan sub-sub bidang yang lain. Dengan kata lain, pemisahan dalam aspek hidup adalah bukan cara hidup Islam dan tidak sepatutnya diamalkan oleh orang yang mengaku beriman kepada akidah Islamiyah.

Tulisan seterusnya akan muncul.

Saya sangat setuju dengan saranan Sahibul Fadilah yang menyentuh satu lagi kaedah fekah Islam yang menyuruh kita membentuk suasana atau iklim penghidupan yang menyukarkan untuk melakukan yang haram dan memudahkan untuk melakukan yang halal. Itulah tanggung jawab pemerentah dan umat Islam keseluruhannya iaitu 'amal makruf, nahi mungkar'.
Membentuk suasana bermaksud, menjadikan diri sebagai contoh atau ikutan masyarakat, menyatakan kebenaran dengan percakapan malah kalau perlu dengan cara tindakan atau sekurang-kurangnya membenci kepada sesuatu yang haram atau terkutuk. Manakala 'iklim penghidupan yang menyukarkan untuk melakukan yang haram' ialah menyekat atau membuat kawalan yang ketat jalan-jalan yang menjurus kepada perkara yang haram, samaada penguatkuasaan undang-undang atau dakwah dalam bentuk penerangan, motivasi, pengajaran di masjid, sekolah dan sebagainya.
Pada zaman ini, satu perkara yang menjadi semakin mudah ialah tentang budaya masyarakat Islam yang semakin mudah menerima adab atau mengamalkan cara hidup atau nilai-nilai barat atau bukan Islam. Sebagai contoh, ramai ibu bapa atau masyarakat Islam sudah boleh menerima kes penzinaian, kandungan anak luar nikah, kelahiran anak haram, fesyen pakaian mendedahkan aurat, berkhalwat dan sebagainya. Nilai hidup barat ini sudah menjadi lali kepada masyarakat Islam. Ibu bapa sudah tidak sensitif terhadap perlakuan anak-anak yang melanggar hukum Islam ini, malah memihak kepada anak untuk menipu pendaftar nikah, supaya dapat dinikahkan, walau pun menerima kelahiran selepas dua tiga hari sahaja selepas dinikahkan. Maknanya ibu bapa tahu anak mereka mengandung diluar nikah, tetapi tidak berapa sensitif terhadap perlakuan anak-anak ini atau mengambil jalan mudah, biarkan..biarkan . Nanti anak-anak kecil hati, susah kita.
bersambung

Penawar Lekat Tulang

Satu petang, orang rumah pulang dari kerja dengan mud yang sungguh tak baik. Apabila ditanya, barulah diberitahu, dia lekat tulang. Masa ke Pulau Seratus, dia makan nasi, entah bagaimana, lekat tulang ikan. Sudah berbagai ikhtiar dilakukan. Makan roti, nasi kempal, makan dodol dan jolok-jolok dengan tangan hingga hampir muntah pun, tulang tak keluar-keluar juga.
Pada mulanya, aku buat tak peduli. Maklumlah banyak kerja yang hendak diselesaikan. Kerja sekolah, kerja masjid dan mana lagi kerja untuk kenduri. Lagi pun ndak buat macam mana. Dalam bab ini aku memang buta kayu. Aku tak belajar apa-apa ilmu pun daripada ayah. Kalau ayah masih ada, memang dia boleh buat penawar lekat tulang.
Pada lewat malam, dia demam dan batuk-batuk. Suara dah serak. Barulah timbul rasa kasihan. Besok sajalah suruh dia ke klinik. Sementara itu, ikhtiar yang boleh dibuat ialah layari internet. Cari penawar lekat tulang. Beberapa laman yang dibuka, ada banyak maklumat dijumpai. Ada dalam bentuk jampi serapah, ada dalam bentuk perubatan moden dan ada juga yang menggunakan tulisan ayat-ayat al-Quraan ditulis dengan dakwat zafran pada cawan. Semuanya ikhtiar. Aku tertarik dengan komen seorang pelawat blog Dr Zafuan yang mengiklankan kebolehannya menangani masalah lekat tulang dengan menggunakan foset dan gunting. Mengikut pelawat itu, tak usah payah-payah, kalau ada orang yang dilahirkan songsang (keluar punggung dulu), suruh dia bacakan Bismillah ..... dan Selawat atas Nabi dihadapan air masak yang dimasukkan ke dalam senduk gulai. Kemudian beri kepada pesakit minum air tersebut sambil berselawat. Insha Allah katanya, tulang akan lepas secara ajaib.

Teringat aku, seorang anak perempuan yang dilahirkan bagitu. Tetapi dia di Seberang Jaya, kerja hospital jugalah. Aku ambil jalan pintas, aku sediakan air masak dalam senduk gulai. Lalu aku telefon dia di SJ. Aku terangkan kesemua kepadanya dan suruh dia bacakan Bismillah... dan Selawat. Aku aktifkan handset HTC Tytn 11 pada hand-free dan dekatkan telefon pada air. Air selawat dari jarak jauh tadi diberikan pada ibunya dan diminumnya dengan iringan selawat. Barulah ibunya dapat tidur lena.
Seawal pagi, dialog pertama aku dengan isteri ialah bertanyakan tentang tulang. Insha Allah, katanya tulang sudah keluar dengan gumpalan kahak. Panjang pula tuu, hampir satu inci.

Tidak dapat aku gambarkan, hanya ucapan syukur yang tidak terhingga diatas nikmat dan kebesaran Allah. Hambanya hanya berikhtiar yang sedikit. Nikmat pemberian Allah yang melimpah ruah. Lantas aku telefon si anak untuk khabarkan berita gembira. Bersama dengan pesanan, jangan takarbul dan jangan lupa sandarkan ikhtiar itu dengan kalimah 'dengan izin Allah', dalam hati aku berkata, ada juga pengganti ayah Omar, bomoh lekat tulang.





Jururawat terlatih yang boleh
ikhtiarkan penawar 'lekat tulang'

Menonton video 'Sajak Kematian' dengan ilmu yang sedikit, saya rasa ada kelemahan dan perlu kepada penjelasan. Saya tahu, niat penerbit adalah baik, untuk memberi kesedaran kepada generasi muda tentang adanya pembalasan selepas mati. Ini adalah satu akidah atau pegangan hidup, iaitu percaya kepada alam ghaib.
Video telah menayangkan imej api, awan, kilat, gelap dan orang mati yang diusung dan mayat yang dikapankan. Manakala kesan bunyi pula ialah bunyi suara bacaan Al-Quraan, percakapan bahasa Melayu yang di'echo'kan, bunyi guruh dan bunyi kilat. Kesan bunyi dan imej yang dipaparkan mungkin hebat jika ditayangkan di panggung yang gelap dengan kesan bunyi yang kuat.
Pada pandangan saya, bagi kanak-kanak sekarang sudah tidak berapa takut dengan imej dan suara seperti yang dipaparkan sebab video itu mungkin dimainkan dengan handphone yang kesan bunyinya tidak seberapa. Bagaimana persepsi kita jika kanak-kanak mempermainkan video itu dan memandangnya sambil lewa.
Saya lebih berpegang yang siksa kubur itu ialah alam ghaib yang tidak dapat digambarkan dengan apa cara dan segala makhluk yang ada didunia. Bagaimana hendak gambarkan kerana mungkin yang kita gambarkan sekarang adalah menjadi sesuatu yang biasa seperti yang dapat dilihat dalam filem-filem barat yang lain.
Saya berpendapat, lebih baik jika penerbit mengakhiri video tersebut dengan melakukan seolah-olah pelaku itu bermimpi. Adalah lebih selamat dari segi akidah.

ERTI KEDAMAIAN HIDUP

Mengikut pengertian hadith Rasulullah S.A.W,
Kedamaian dalam hidup itu terkumpul dalam empat perkara, iaitu bekerja ditempat sendiri, memiliki rumah yang selesa, mempunyai kenderaan yang baik dan mempunyai keluarga dan sahabat dikalangan orang yang beriman dan bertakwa.

Musim cuti, terutamanya musim cuti persekolahan sering terganggu. Hakikat percutian yang sebenarnya iaitu berehat dan bersenang-senang dengan keluarga, sudah tidak dicapai. Malah apa yang berlalu ialah kesibukan ke hulu ke hilir menghadiri berbagai-bagai jemputan dan appointment terutamanya kenduri kahwin / kenduri kesyukuran. Ada juga yang sibuk kerana mengejar pelanggan (buisness MLM konon). Akibatnya ramai yang kesibukan dengan urusan yang kurang penting, jalan raya menjadi jam, banyak jumlah petrol yang dibelanjakan, wang saku pun banyak yang dibelanjakan untuk hadiah dan makan pulut / mengenal.
Penulis memberi fokus kepada kenduri kahwin kerana perkara ini agak sensitif dikalangan orang Melayu. Kenduri kena buat, jemputan kena hadir, kalau tidak apa kata tuan kerja dan handak tak hendak kena ada hadiah. Kalau tidak tak standard lah. Lebih-lebih lagi kalau bekerja di luar negeri. Akibatnya poket jadi kurang. Masa terbuang di jalan yang jam dan keluarga menanti dirumah hanya sempat bersalam pada hari raya. Atuk-atuk tak dapat bermesra dengan cucu-cucunya, lebih-lebih lagi dengan anak.

Kalau orang bertanya apakah kenduri perkahwinan?
Kenduri sempena perkahwianan atau walimatul-urus untuk menandakan rasa kesyukuran kerana selamat menyempurnakan tanggungjawab memperkenankan jodoh kepada si anak . Kenduri yang digalakkan dalam Islam iaitu kenduri yang dibuat selepas berlakunya walimah dikalangan pasangan suami isteri. Tujuan diadakan kenduri ialah untuk mengistiharkan kepada rakan dan masyarakat bahawa pasangan ini telah diijabkabulkan secara sah dan telah selamat hidup bahagia sebagai suami isteri. Sedikit jamuan hendaklah diadakan mengikut kemampuan dan menjemput rakan-rakan dan ahli masyarakat sebagai saksi. Kalau tidak ada orang yang datang, maka kita yang dijemput adalah wajib hadir dalam majlis ini (dengan syarat majlis adalah tanpa maksiat). Hadiah adalah tidak dituntut.
Apa yang berlaku sekarang?
Kenduri perkahwinan sudah bertukar menjadi feasta perkahwinan. Merujuk kepada adat perkahwinan di Kelantan, rata-rata kenduri dibuat dengan bagitu meriah dan jemputan yang ramai. Dua tiga ekor lembu akan tersungkur. Majlis persandingan diadakan dengan pakaian tradisional dan moden. Banyak belanja yang dihabiskan untuk makanan, set pengantin, penyediaan tempat atau khemah, persembahan silat atau kumpulan dikir / nasyid, photografi dan video, kad jemputan, barang-barang hantaran dan lain-lain. Biasanya untuk menampung kos pengurusan, kenduri terpaksa dibuat sebagai 'mengelang' atau 'makan pulut'. Para tetamu seperti sesuatu yang wajib akan menghulurkan wang sebagai hadiah atau 'makan pulut/ mengenal'.

Majlis kenduri kahwin pada musim-musim tertentu menjejak ke angka tujuh atau lapan tempat sehari. Kalau kenduri diadakan pada musim perayaan, suasana akan menjadi lebih gamat. Dari kesibukan ke hulu ke hilir, jalan menjadi sesak manakala perut juga naik mual, hinggalah kepada saku dan kantung.
Perkara yang asalnya ibadat, sudah jadi adat. Bercampur dengan adat bangsa lain pula tu. Aplikasinya kos untuk perkahwinan jadi mahal, mencecah lapan sembilan ribu. Bayangkan kalau pendapatan tak sampai empat angka, mustahil untuk kahwin dalam setahun dua bekerja. Mujurlah ada pak saudara BR. Bolehlah menanggung belanja kahwin empat lima tahun.
Berbalik kepada persoalan belanja atau mas kahwin, bangsa lain lagi mahal. Tetapi mereka belanja kahwin kepada lelaki. Kalau seorang doktor, belanjanya mencecah ratusan ribu. bersambung

Belum sempat menulis peristiwa pahit maung, suka duka di SM Anika Jurusan Chabang Empat, Tumpat, penulis telah ditemukan dengan seorang sahabat lama. Penulis bahasakan sahabat kerana pernah belajar di sekolah yang sama, hanya penulis terdahulu (senior) setahun. Beliau kebetulan baru ditugaskan sebagai pengetua di sekolah tempat penulis mengajar. Penulis juga berani bahasakan beliau sebagai sahabat kerana penulis menghormati beliau sebagai seorang dari keluarga yang berpengaruh dan disegani kawan dan lawan.

Daripada beberapa patah pengkesahannya, teringat penulis semasa belajar di sekolah itu dahulu. Penulis pelajar generasi kedua sekolah anika jurusan. Setelah generasi pertama keluar dengan menggalas kejayaan yang agak cemerlang, kami generasi kedua mula leka dan bercita-cita tinggi. Yang peliknya kami telah mula mengada-ada. Impak daripada karenah kami ini, generasi kami terceruk ditengah-tengah kejayaan generasi abang dan adik kami. Tidak seorang pun dikalangan kami dapat ke asrama penuh, kecuali Putih (nama sebenarnya Pui Tiong Hoo) yang mendapat tempat di SMIP, Kota Bharu.

Setelah merasa lengah-lengah tubuh dan sakit perut, pada 5 Ogos 2008, penulis membuat pemeriksaan darah di KPP USM. Keputusannya segalanya adalah baik kecuali tekanan darah tinggi sedikit 145/92 dan kandungan kolistrol dalam darah tinggi sedikit iaitu 5.6 unit. Doktor menasihatkan supaya makan ubat dengan betul dan banyakkan senaman.
 
Selang tiga hari, penulis dapat resepi untuk mengurangkan kolistrol dalam darah. Caranya seperti berikut :
 
Bahan :  2 camca besar garam apsom
             3 biji epal hijau
             1 botol minyak zaitun
 
Cara :    Kacau garam apsom dalam segelas besar air. Kemudian bland 3 biji epal hijau mengguna air garam tadi.  Minum 2/3 jus epal   
             tadi manakala 1/3 gelas bakinya hendaklah dicampurkan dengan minyak zaitun. Minum campuran tadi untuk mencuci perut.
 
Minuman ini hendaklah diminum dalam masa tiga bulan sekali. Dalam keadaan biasa, selepas meminum campuran epal dan minyak zaitun, akan menyebabkan cirit birit dan perut memulas. Ini adalah fenomena biasa. Garam apsom pula boleh didapati di farmasi.
 
Selamat mencuba.

Alhamdulillah, kita masih lagi dapat menghirup udara nyaman nikmat Allah. Hari-hari yang berlalu, membawa kisah suka duka. Lama hidup, banyak dirasa. Jauh perjalanan tambah pengalaman. Pengalamanlah mematangkan fikiran. Pengalaman juga membawa nostalgia yang menjadi kenangan yang berpanjangan.
Penulis dilahirkan pada 14111953 dikalangan lima orang adik beradik, seorang perempuan dan empat lelaki. Penulis anak ke empat. Sebab itu dipanggil Pak Cik dan sebelah keluarga isteri dipanggil Ayah Ngah. Tidak banyak peristiwa menarik pada zaman kecil. Seingat penulis ialah peristiwa pertandingan silat di gelanggang Chabang Empat, kedatangan P. Ramlee di Panggung Chabang Empat, helikopter mencurahkan poster-poster pilihan raya 1956, wayang gambar public (cat harau kurus) dan permainan-permainan wayang kulit dan mak yong menora yang penulis minat.
Penulis dibesarkan dan dipersekolahkan lewat setahun iaitu pada 1961. Sebab itu penulis lakar kelas pada darjah tiga. Penulis belajar darjah tiga hanya sepenggal dan diangkat ke darjah empat pada penggal kedua. Ketinggalan ini masih terasa sehingga sekarang. Walau bagaimanapun sempat mengejar pelajar darjah empat dalam masa sepenggal dan mendapat number 5 pada tahun berikutnya.
Di sekolah penulis rasa rendah diri kerana kemiskinan. Baju tak bertukar dan belanja sekolah pun minima (10 sen sehari). Keluarga penulis bukan miskin, ada tanah banyak tetapi tidak ada wang tunai. Ayah pula telah ke hulu Kuala Legih memajukan tanah hutan projek Dato' Asri. Keadaan ini menyebabkan penulis matang awal, apa tidaknya, apabila emak mengikut ayah ke Ulu Legih, penulis terpaksa memajak sawah, mengerat sawah dan menyediakan makanan untuk abang-abang.

Tamat sekolah rendah, penulis hampir-hampir tidak dapat ke tingkatan 1 Sekolah Anika Jurusan (dua tahun usia). Dengan berbekalkan kehendak yang kuat, penulis memasuki sekolah menengah dengan 1 dozen buku tulis 80 ms (masa itu $1.20 harganya). Buku teks tak mampu beli. Hanya buku Suluh Bahasa, penulis sewa dengan Shahrom Ibrahim dengan harga 50 sen (kini pensyarah Kanan di UITM Shah Alam). Sebab ada buku teks itulah penulis mendapat markah tertinggi dalam subjek BM tingkatan 1. Subjek lain yang tertinggi ialah Ilmu Alam sebab sangat suka belajar dengan Che Muhd Nor Harun (bekas PPD Pasir Mas / Tumpat).
Hari-hari di sekolah anika jurusan adalah penuh dengan pengalaman yang manis dan pahit. Pengalaman manis kerana kami dapat bersama dengan rakan-rakan yang berlainan sekolah. Ada yang datang dari SK Bendang Pak Yong, SK Teluk Jering, SK Simpangan, SK Bunuhan dan ada yang datang dari SK Kubang Batang. Kami daripada berbagai latar belakang keluarga, berkumpul dalam jumlah yang kecil dan memang berhubung antara satu sama lain dengan sangat ikrab. Guru-guru kami juga dikalangan guru muda yang gigih. Manakala kenangan pahit pula ialah akibat diapit oleh kemiskinan. Penulis berseluar pendek yang hanya sepasang dan sangat susah untuk menjelaskan yuran sekolah walaupun hanya RM 2.50 sahaja. Nak beli buku teks jangan haraplah.