Sembahyang wajib lima waktu sehari disyariatkan oleh Allah sejak peristiwa Israq Mikraj nabi. Amalannya memberi kebaikan kepada setiap aspek kehidupan dunia dan akhirat,

Dalam aspek mendisiplinkan diri. sembahyang telah mengariskan jadual waktu yang paling sempurna dalam penghidupan manusia. Dimulai dengan bangun awal pagi dan membersihkan diri untuk sembahyang Subuh di masjid, menuju ke tempat kerja dan selepas rehat berkerja bersembahyang dan meneruskan pula kerja sehingga waktu Asar. Pulang ke rumah boleh beriadah dan hidupkan amalan ziarah. Malam pula menuju ke masjid atau ke pusat-pusat pengajian ilmu agama. Jam 09.00, rehat malam untuk bersama keluarga sebelum tidur awal untuk bangun malam atau pagi untuk hari berikutnya.

Cubalah patuhi jadual waktu muslimin. Mengikutnya sehari dua tidak memadai. Dengan mengamalkannya secara routing akan membuka jalan untuk mempelajari segala perkara berkaitan agama. Kita juga berpeluang memuhasabah diri dan mengikut adat dan tertib agama yng luhur untuk menjadi panduan dalam penghidupan.

Kalau kita berjaya mengikut jadual yang diatur Allah Taala ini, barulah kita dapat mencecap kemanisan dalam ibadan dan dapat membenteng diri dengan disiplin yang utuh untuk pengawalan diri dari setiap aspek bala atau ujian yang dihadapi.

Insha Allah bersama membangunkan Islam.

Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama